Kim, Chan W. & Mauborgne, Renée
De Blauwe Oceaan: Creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten
2005

De Blauwe Oceaan is een vertaling van 'Blue Ocean Strategy: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant'. Het gaat over innovatie, maar voordat ze naar innovatie zelfgaan, herdefiniëren ze de randvoorwaarden van innovatie. Het boek gaat in op belangrijke aspecten van de bedrijfsmodellen die idealiter hand in hand gaan met duurzame innovatie. De zogenaamde blauwe oceaan wordt afgezet tegen de rode oceaan. De blauwe oceaan vertegenwoordigt onbelemmerd zeilen, terwijl de rode oceaan staat voor bloedige oorlogen. De strategie van de blauwe oceaan gaat over het herdefiniëren van een niche markt, op zo'n manier dat de concurrentie blijft ronddobberen in 'business as usual', zonder dat ze in de gaten hebben dat de blauwe oceaan strateeg hun speelveld van buiten af drastisch wijzigt. In sommige opzichten lijkt het boek van Kim en Mauborgne op dat van Pine (Mass Customization) en dat van Christensen (Het Innovatie Dilemma). Een goede aanvulling door het andere perspectief.

[Vorige]  [Volgende]  [Terug]
Laatst aangepast op zondag 09 februari 2014 17:10
Kim