Osterwalder, Alexander & Pigneur, Yves
Business Model Generatie
2010

In 2010 verscheen het boek Business Model Generation. Het model dat centraal staat in het boek (het Business Model Canvas) is uitermate flexibel en kan daarom ook direct gebruikt worden voor (of door) ondernemingen van willekeurige grootte en is onafhankelijk van branche. Het model is schaalbaar! BMG biedt een uitstekend model om de inrichting van een onderneming inzichtelijk te maken of deze te ontwerpen, te innoveren. Kort geschetst beschrijft het model welke waarde de onderneming aan klanten biedt, hoe deze waarde tot stand komt, welke klanten op welke manier bediend worden en hoe kosten en opbrengsten bijdragen aan het succes van de onderneming.

Ook de vormgeving is aantrekkelijk en zeer ongebruikelijk voor een Business Book! Bovendien is het zowel in het Engels als in het Nederlands en Duits verschenen. De uitgave en opzet van het boek zijn echter niet de enige zaken die het boek bijzonder maken: inhoudelijk is het meest interessante dat het model waarop het boek is gebaseerd schaalbaar is van eenmanszaak tot multinational! Voor ons is dit de eerste keer dat wij een aanpak (methode, model, etc.) tegenkomen die niet alleen voor het midden- en grootbedrijf toepasbaar is, maar juist ook voor het kleinbedrijf en zelfs voor een eenmanszaak! Uniek! Bovendien ligt de nadruk niet op efficiency, maar op effectiviteit, op verandering en vernieuwing. Het boek – en daarmee de aanpak – biedt een goedgevulde gereedschapskist voor innovatie van een onderneming, voor het succesvol meebewegen met de veranderingen in de bedrijfscontext van hun onderneming!

Het boek is verder uniek omdat niet alleen de auteurs eraan schreven, maar dat ook zo'n 470 ‘co-creators’ in 45 landen meeschreven. Dit is zo'n typisch voorbeeld van ‘co-creation , via ‘crowd-sourcing’, uitsluitend mogelijk door intensieve samenwerking via internet! Ook na de co-creation blijft internet een belangrijke rol spelen. Rondom de ideeën van Osterwalder (et al.) en zijn boek is een hele beweging ontstaan! Kijk op de groepen op Internet, LinkedIn en Facebook.

Zie ook http://alexosterwalder.com, de website van Alexander Osterwalder.

[Vorige]  [Volgende]  [Terug]
Laatst aangepast op zondag 09 februari 2014 17:11
Osterwalder