begeleiding

In november 2009 is mij tijdens mijn onderzoek op een basisschool gevraagd of ik een van de kinderen buiten school zou willen begeleiden. Sinds die tijd begeleid ik kinderen in de basisschoolleeftijd kortere of langere tijd op wekelijkse basis. Dat kan begeleiding zijn op het gebied van ontwikkeling of uitbreiding van taalvaardigheden (Nederlands, soms Engels), maar ook op het gebied van ander school-gerelateerd werk. Soms gaat het juist veel meer om vaardigheden op sociaal-emotioneel gebied.

Ik bedenk allerlei spelvormen om de benodigde vaardigheden te ontwikkelen, zodat het kind leren ook leuk vindt. Mijn materiaal – veelal ook zelf gemaakt – biedt zoveel variatie en mogelijkheden dat ik in staat ben om voor ieder kind een programma op maat te maken.

In het begin is het met een nieuwe ‘leerling’ altijd even ‘zoeken’, maar meestal vinden we snel hoe het voor beiden het prettigst - en dus meest succesvol - werkt. En als er dan ook nog goede resultaten worden geboekt... dan is iedereen blij! Individuele begeleiding is in principe geschikt voor alle kinderen, en in het bijzonder voor ‘kinderen met iets extra’s’: hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, ADHD, ADD, autisme, dyslexie, etc.

Voorbeelden:

  • Een 4-jarig Pools meisje kwam in 2011 naar Nederland en sprak geen woord Nederlands. Door de school werd het contact met mij gelegd en ik heb haar tot en met groep 5 (2015) met veel succes begeleid. In de laatste periode heb ik haar met Engels voorbereid op de emigratie naar Saoedi-Arabië.
  • Een jongen met een PGB (autismegerelateerd) heb ik gedurende de hele basisschool begeleid om ervoor te zorgen dat ‘nieuw geleerde dingen’ zo effectief mogelijk worden omgezet in ‘vertrouwde’ en ‘veilige’ gedragspatronen.
  • Een jongen met Engelstalige ouders ondersteun ik op taalgebied.

In al deze gevallen gaat het vooral om ‘begrijpend lezen’. Dat klinkt misschien vreemd, maar bij veel, zo niet alles wat we doen, gaat het erom dat we begrijpen wat er staat of gezegd wordt. Dat betekent dat we verbanden moeten kunnen leggen en echt de betekenis van woorden en zinnen moeten kunnen achterhalen. Begrijpend lezen is de basis voor al het leren (alle zogeheten ‘zaakvakken’), zeker ook op de middelbare school!

Wil je meer informatie over hoe een traject eruit kan zien? Ben je geïnteresseerd om hierover van gedachten te wisselen? Bel of mail mij voor meer informatie.

Arjanne Boerendans 06 212 73 221 Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

begeleiding