onderzoek

Elke dag kan ik wat leren en sommige dagen iets meer.
E. Brinkman

Door te onderzoeken kun je leren, telkens weer. In feite kun je alles ‘onderzoeken’. Voorlopig gaat dit gedeelte vooral over het onderzoek dat Arjanne doet bij jonge kinderen op een basisschool. Geïnspireerd door TRIZ en OTSM-TRIZ is ze eind 2008 begonnen met het maken van haar eigen spellen – gewoon knippen en plakken. In de eerste helft van 2009 heeft ze een aantal van deze spellen ‘uitgeprobeerd’ op de (jonge) kinderen van vrienden en kennissen, om te kijken of de spellen die ze heeft ontwikkeld ook interessant en boeiend zijn voor de kinderen voor wie ze bedoeld zijn. Voor de zomervakantie van 2009 krijgt ze de gelegenheid om gedurende zo’n zes weken één bepaald spel uit te proberen op een grote groep kinderen op de basisschool in het dorp. Hoe blij kun je zijn als wat jij dacht dat leuk was, ook echt zo wordt ervaren door kinderen! In september 2009 start ze met vier vaste groepjes kinderen en werkt één uur per week met ze over onderwerpen die vooral gebaseerd zijn op ‘hoe kan leren leren leuk zijn?’. In deze rubriek staan haar ervaringen.

verslag2-2010-2011 Verslag 2 Schooljaar 2010-2011

Ik heb in deze periode met dezelfde kinderen gewerkt als in de voorgaande periode.
Ik heb in deze periode gewerkt over...

Lees meer...
 
verslag1-2010-2011 Verslag 1 Schooljaar 2010-2011

Net als vorig schooljaar wil ik van elke periode een verslag maken om voor mezelf vast te leggen wat ik heb gedaan en wat ik er van heb geleerd. Ik werk dit jaar op een paar uitzonderingen na met dezelfde kinderen. Eén groep is in overleg met de leerkracht bijna helemaal ‘nieuw’; één kind is van een ‘gewoon’ groepje naar een ‘extra taal’ groepje overgegaan.

Lees meer...
 
Vormen Verslag 5 Schooljaar 2009-2010

In de laatste periode van het schooljaar – mei-juni 2010 – heb ik opnieuw met dezelfde groepen gewerkt. Aan het einde van de periode heb ik met de leerkracht vier ‘nieuwe’ kinderen uitgezocht om volgend schooljaar de ‘probleemgroep’ te vervangen.

Ik heb in deze periode gewerkt over...

Lees meer...
 
Klokken Verslag 4 Schooljaar 2009-2010

Na het verslag van periode drie is het weer even gestokt, maar inmiddels hebben ook de leerkrachten aangegeven graag wat meer inzicht te willen hebben in waar ik mee bezig ben, dus dat is ook weer een extra motivatie om hier wel mee aan de slag te gaan.

In de periode maart-april heb ik...
Lees meer...
 
winterlandsch-verslag3 Verslag 3 Schooljaar 2009-2010

Het is mei (2010) als ik dit verslag maak. Ik realiseer me dat ik sinds januari een van de belangrijkste delen van waar ik dit schooljaar mee bezig ben heb verzuimd: het maken van een verslag per periode. Ik ga proberen dat van periode drie en vier alsnog te doen, op basis van de verslagen van de lessen, die ik gelukkig wel heb gemaakt.

Lees meer...
 
Letters Verslag 2 Schooljaar 2009-2010

In de periode november - december 2009 heb ik met dezelfde groepen gewerkt als in de eerste periode. Soms heb ik - vanwege ziekte van kinderen – andere kinderen uit dezelfde leeftijdsgroep meegenomen.

Ik heb in deze periode gewerkt over...

Lees meer...
 
Vormen Verslag 1 Schooljaar 2009-2010

In de periode september – oktober 2009 heb ik in de kleutergroepen gewerkt met vier groepen van vier kinderen van vier jaar uit groep 1. Dit waren wat langzamere en wat snellere kinderen, jongens en meisjes door elkaar. Ook kinderen met een buitenlandse achtergrond.

Ik heb in deze periode gewerkt over...

Lees meer...
 
lab-onderzoeken