Verslag 1 Schooljaar 2009/2010

In de periode september – oktober 2009 heb ik in de kleutergroepen gewerkt met vier groepen van vier kinderen van vier jaar uit groep 1. Dit waren wat langzamere en wat snellere kinderen, jongens en meisjes door elkaar. Ook kinderen met een buitenlandse achtergrond.

Ik heb in deze periode gewerkt over:

  • Vormen: rond, driehoek, vierkant
  • Kleuren: basiskleuren, ook mengkleuren
  • Zintuigen: alle zintuigen benoemen, woorden associëren; ook voelen, proeven en ruiken gedaan
  • Eten en drinken: het onderwerp van de Kinderboekenweek dit jaar is eten en drinken. Naar aanleiding daarvan heb ik één soms twee sessies over eten en drinken gedaan.
  • Bij bijna alle sessies brengen de kinderen tellen in als activiteit. Daarin ben ik meestal meegegaan. Sommige kinderen willen ook in het Engels tellen.
  • In de laatste sessie (alle groepen) heb ik kort individueel met de kinderen gewerkt over cijfers: ontbrekend cijfer in een reeks, verwisselde cijfers in een reeks, herkennen van cijfers zonder context tot 10.

Ik heb aan het begin van elke sessie (vanaf sessie 2) steeds kort herhaald wat we de sessie ervoor gedaan hadden.

Wat heb ik geleerd:

  • Niet te veel ‘dingen’ tegelijk aanbieden, 4-5 is te doen, anders is er te veel keuze.
  • Kinderen vinden het leuk om iets te doen (bijvoorbeeld de ‘papieren’ boterham kleuren).
  • Tijdens zo’n doe-ding kan ik kort individueel met een van de kinderen werken.
  • Sommige groepjes – niet alle! – vinden voorlezen heel leuk.
  • Kinderen apen elkaar heel snel na. Bijvoorbeeld: als er één een (papieren) boterham met pindakaas maakt, gaan de anderen ook een boterham met pindakaas kleuren. Ik ga proberen in te bouwen dat kinderen individueel een keuze moeten maken – zonder dat ze bij anderen kunnen kijken.
  • Niet te veel in één les willen doen.

Wat vonden de kinderen ervan:

  • De kinderen vinden het over het algemeen leuk als we veel verschillende dingen doen. Als een onderwerp te lang duurt verliezen ze de aandacht.
  • Door de mix van snellere en minder snelle kinderen is het soms lastig om allebei de groepjes te boeien. Soms vindt een kind het veel te makkelijk (niks aan).
  • Kinderen teveel tegelijk aanbieden (zie boven). Als (bv) het aantal plaatjes te groot is – zoals bij eten/drinken – dan verzandt de les in verhaaltjes over de plaatjes.
  • Het kleuren vonden de kinderen erg leuk.

Een leerzame eerste periode! De resultaten neem ik gelijk weer mee bij de voorbereidingen voor de lessen in de volgende periode.

[Vorige]  [Volgende]  [Terug]
vormen-verslag1