Verslag 2 Schooljaar 2010/2011

Ik heb in deze periode met dezelfde kinderen gewerkt als in de voorgaande periode.

Ik heb in deze periode gewerkt over:

  • Yes-No games
    - met cijfers als voorheen
    - los: hierbij heb ik 1-10 als losse kaartjes. Bij degene die het spel speelt liggen de kaartjes in een verticale rij. Zo blijven de getallen nog steeds ‘onder’ en ‘boven’ en kunnen ze op dezelfde manier vragen stellen. Bij toeval eigenlijk bedenk ik nog een variant waarbij de kaartjes door elkaar liggen.
  • Letters en taal
    - Diverse letteropdrachtjes
    - Taaloefening: ik geef de kinderen om de beurt een stukje zin en vraag ze dan om die zin af te maken – over Sinterklaas en Kerst
  • Plaatjes/associëren/ruimtelijk inzicht
    - ‘Postplaatjes’: ik leg telkens drie plaatjes neer en vertel dan wat plaatje 1, 2 en 3 is. Vervolgens stel ik een vraag over de plaatjes, bijvoorbeeld: op welk plaatje zie je een postbode? Het is dan de bedoeling dat de kinderen het papiertje met het cijfer dat bij het volgens hun juiste plaatje hoort omhoog steken.
    - Sinterklaas en Kerst: noem een woord dat met Sinterklaas/Kerst te maken heeft; de plaatjes die ik over houd laat ik een voor een zien en vraag dan wat het is.
    - Nog een keer Sinterklaas: omschrijven wat er op een plaatje staat (dat de anderen niet zien) zodat ze kunnen raden wat het is.
    - Diverse opdrachtjes waarbij aangegeven moet worden wat bij elkaar hoort – er zijn meestal meerdere mogelijkheden!
    - Opdrachtjes waarbij in een rij dezelfde gevonden moet worden – over Sinterklaas, Kerst etc.
    - Opdrachtjes waarbij van groot naar klein geknipt-geplakt moet worden.
    - Opdrachtjes waarbij ‘x’ blauw gekleurd moet worden en ‘y’ geel.
  • Voorlezen, ‘schrijven’ en zingen

Wat heb ik geleerd:

  • Er zijn grote verschillen onderling: bij het ‘schrijven’ van hun naam, cijfers etc.
  • Niet in alle groepen wordt op dezelfde manier gereageerd op wat ik aanbied. Ik heb gemerkt dat ik door dan iets aan te passen wel een bepaald onderwerp kan doen. Houd mij ook scherp!
  • Bij de Yes-No game zijn de beide aspecten – vragen stellen om het ‘antwoord’ te vinden en antwoorden die niet meer ‘kunnen’ wegleggen – leermomenten. Sommige kinderen hebben vooral met dit laatste moeite.
  • In de periode vlak voor Sinterklaas en Kerst gebeurt zo veel, dat je niet veel meer mag verwachten van ze. Een paar keer gewoon een les overgeslagen dus.

Wat vonden de kinderen ervan:

  • De Yes-No games vonden ze heel leuk, er kwamen ook leuke opmerkingen als ‘dat is moeilijk in je hoofd, dan gaan de getallen door elkaar’ of ‘het lijkt veel moeilijker dan als het op een rijtje ligt, maar dat is het niet!’ Geweldig!
  • Als ik een stukje zin geef en dan vraag om die af te maken, vinden sommige kinderen dit zo leuk dat ze er een heel verhaal bij maken! Enorm goed voor de taalvaardigheid dus!
[Vorige]  [Volgende]  [Terug]
vormen-verslag1