Verslag 4 Schooljaar 2009/2010

Na het verslag van periode drie is het weer even gestokt, maar inmiddels hebben ook de leerkrachten aangegeven graag wat meer inzicht te willen hebben in waar ik mee bezig ben, dus dat is ook weer een extra motivatie om hier wel mee aan de slag te gaan.

In de periode maart-april heb ik opnieuw met dezelfde groepen gewerkt als in de eerste periodes. Ik blijf onveranderlijk in één groep ‘problemen’ ondervinden. We hebben van alles geprobeerd: slechts twee kinderen mee, één specifiek kind niet mee, alleen de jongens mee... Het hielp niet echt. De samenstelling van de groep werkt blijkbaar gewoon niet.

De wijziging die ik na de kerst in een van de andere groepjes heb aangebracht, werkt prima. Er is ook een groepje waar ik regelmatig een ‘vaste’ vervanger heb voor een kind dat duidelijk aangeeft in sommige onderwerpen niet geïnteresseerd te zijn.

Ik heb in deze periode gewerkt over:

  • Dieren: dierenweetjes, ‘welke hoort er niet bij’, op volgorde van groot naar klein, knippen en plakken etc.
  • Tijd en dan specifiek de dagdelen. In aparte sessies hebben we – telkens op ongeveer dezelfde wijze – gewerkt aan ochtend, middag en avond/nacht en de bijbehorende activiteiten; gewerkt met hele uren op een klok; ook knippen en plakken. Aan het einde van de les hun eigen ‘verhaaltje’ over het dagdeel vertellen.
  • Kleuren: kleuren mengen.
  • Cijfers en stippen: variant op alleen cijfers; veel tellen, beetje rekenen.

Wat heb ik geleerd:

  • Na de ervaring uit de eerdere periodes maak ik nu mijn ‘plan’ voor een les minder vol. Dat werkt beter.
  • Een onderwerp wat best lastig is bij deze jonge kinderen is ‘Tijd’. Hun besef van dagen en uren is nog niet zo ontwikkeld. Ik heb gemerkt dat als je structuur voor ze aanbrengt en er een leuke activiteit aan koppelt, ze dit erg leuk vinden en onderwijl – stiekem – een beetje kennis opbouwen.
  • De kinderen vinden een kleur-, verf- of knip-plakactiviteit aan het einde leuk.
  • De onrust in de ‘lastige’ groep los te laten. Het ligt niet aan mij, de samenstelling is gewoon niet zo gelukkig. Ik ga hier samen met de leerkracht naar kijken.

Wat vonden de kinderen ervan:

  • In de meeste groepen is grote belangstelling voor de verschillende activiteiten. Als ik na een aantal weken kleuren aan het einde, iets anders introduceer als slotactiviteit, zijn ze in eerste instantie teleurgesteld, maar dat verandert al gauw als ik vertel wat we dan wel gaan doen. Ze zijn heel flexibel.
  • Omdat er veel ruimte blijft voor een invulling door de kinderen – welke kant gaan we op, hebben de kinderen echt het gevoel dat ze inbreng hebben.
[Vorige]  [Volgende]  [Terug]
klokken-verslag4