spellen

A child is not a vessel to fill, but a torch to be ignited.

Geïnspireerd door wat we hebben geleerd over TRIZ en OTSM-TRIZ - een Russisch gedachtegoed, filosofie en aanpak - zijn we in de loop van 2008 gestart met het ontwikkelen en maken van eigen ‘spellen’ – gewoon knippen en plakken. In de periode daarna hebben we een aantal van deze spellen ‘uitgeprobeerd’ op de (jonge) kinderen van vrienden en kennissen, om te kijken of de spellen die we hadden ontwikkeld ook daadwerkelijk interessant en boeiend zijn voor de kinderen voor wie ze bedoeld zijn. De volgende stap was een proefperiode van zo’n zes weken waarin we op een reguliere basisschool één bepaald spel hebben uitgeprobeerd op een grote groep kinderen. Hoe blij kun je zijn als wat jij dacht dat leuk was, ook echt zo wordt ervaren door kinderen! Sinds september 2009 werk ik met verschillende (soorten en groepjes) kinderen over onderwerpen die vooral gebaseerd zijn op ‘hoe kan leren leren leuk zijn?’. Dat is waar het om draait!!

krachtvanspellen De kracht van spellen

Geïnspireerd door wat ik over een Russische innovatiemethode of filosofie heb geleerd, ben ik gestart met het maken van mijn eigen ‘spellen’. Die Russische methode richt zich sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw ook op leerprocessen, waaronder die van (jonge) kinderen...

Lees meer...
 
timegame De tijd vliegt

Tijd is een begrip dat voor jonge kinderen nog niet erg concreet is. Ze leren vrij snel de dagen van de week en begrippen als ochtend, middag, avond, alleen het betekent nog niet echt iets voor ze. Ik heb besloten met het onderwerp Tijd allereerst te gaan ‘spelen’ vanuit de ‘dag’...

Lees meer...
 
dierenspel Alle beesten op een hoop

In dit spel gaat het natuurlijk over dieren: dieren herkennen, eigenschappen van dieren, welke dieren ‘horen bij elkaar’ etc. De meeste kinderen houden van dieren en vinden het leuk om hiermee bezig te zijn...

Lees meer...
 
timegame Het 'Yes-No' spel

Het Yes-No spel gebruik ik om (jonge) kinderen vertrouwd te maken met het mentale proces ‘dingen in twee groepjes verdelen’. Het doel van dat proces is om bij zogeheten ‘open problemen’ alle informatie die op een specifiek moment of in een specifieke situatie niet relevant is weg te halen. Dat helpt om het ‘zoekgebied’ op een snelle...

Lees meer...
 
timegame Fantasiedieren

Het doel van dit spel is om dat wat op het eerste gezicht onmogelijk lijkt samen te brengen. Met deze techniek kun je door een onwaarschijnlijke situatie aan te bieden, de creativiteit van de kinderen stimuleren....

Lees meer...
 
timegame Letterwijs

Letters zijn overal en oefenen op (zeer) jonge kinderen vaak een grote aantrekkingskracht uit. Het is dan ook heel leuk om al vanaf de vroege kleuterleeftijd met letters te spelen. Het helpt kinderen al snel om letters in hun omgeving te herkennen en te kunnen benoemen. Er zijn allerlei manieren om met letters te werken...

Lees meer...
 
timegame Wat eten we vandaag?

In dit spel draait het natuurlijk om eten. Wat vind je lekker, welke voedingsmiddelen ken je al, wat is gezond, wat is een ontbijt, lunch, avondeten? Het gaat over veel verschillende aspecten en onderdelen van eten. Kinderen laten vertellen over wat ze wel of niet lekker vinden, over de kleur, geur en smaak van eten...

Lees meer...
 
huisspel In en om het huis

Het spel In en om het huis is een spel dat je vanaf de kleuterleeftijd kunt spelen. Het helpt kinderen hun omgeving te ontdekken met behulp van plaatjes. Het gaat over de kamers in een huis en allerlei objecten die je in en om een huis kunt tegenkomen. Bovendien leren de kinderen door het beschrijven van de objecten en de functie ervan...

Lees meer...
 


leren-spelen